Kavli – et industrieventyr

Verdiskaping til gode formål

Kavli – et industrieventyr

Kavlikonsernet startet som en fetevareforretning i Bergen, grunnlagt i 1893 av småbruker- og skomaker-sønnen Olav Kavli fra Romsdalen.

Innovasjon kom til å følge bedriften: Påleggskaviar, smelteost, ost på tube, lettmajones, Skyr, Raketosten i Sverige og Fun light i Danmark.

På 1930-tallet ble bedriften et multinasjonalt konsern med fabrikker i Storbritannia, Danmark og Sverige. Utenlandsetableringene nøt stor grad av selvstendighet og har vært toneangivende i utviklingen frem til i dag.

I 1962 overlot Knut Kavli eierskapet til en ideell stiftelse, O. Kavli og Knut Kavlis Allmennyttige Fond. I 2012 bevilget de 25 millioner kroner til kultur, forskning og sosialt arbeid.

De siste årene har konsernet ekspandert både i inn- og utland, og vært med på å bryte det norske meierimonopolet gjennom opprettelsen av Q-Meieriene.

Hvordan har man greid å bygge et multinasjonalt selskap basert på noe så utypisk som norsk ost? Svaret på det får du i denne boken.

Forfatter

Ola Honningdal Grytten og Kjell Bjørn Minde

ISBN

978-82-7128-668-2

399,-